حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند:
- هیچ
دشمنی برای انسان٬ ستمگرتر از نفس او نیست.
منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ٨۶ (لا)٬حدیث٣٢۴ .
- بنده
ی شهوت اسیری است که از اسارت رهایی نخواهد یافت.
منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۵۵ ٬ حدیث١۵.
- خوشا
به حال آن که همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد.
منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۴۶ (طوبی)٬ حدیث٣.
منبع : غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل٧٧ ٬(مَن)٬حدیث۹-١۴۴٨.
- نفوس
خویش را به ترک عادت ها رام کنید.
منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل٣٢ ٬ حدیث٣٨.
- خشم
و غضب صاحبش را هلاک می کند و زشتی های او را آشکار می سازد.
منبع : غرر الحکم٬ ج ١/فصل١ ٬حدیث ١٧٣٨.
- کسی
که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و
عبادتش را خالص کرده است.
منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص٨٨۴ ٬نامه ٢۶.
- زبان
عاقل در پشت قلب او جای دارد و قلب احمق پشت زبان اوست.
منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص١١٠۶ ٬کلمات قصار٬ شماره٣۹.
- هیچ
بنده ای مزه ی ایمان را نمی چشد٬ تا دروغ را، شوخی باشد یا جدّی، مطلقاً ترک
کند.
منبع : اصول کافی٬ج٢/ص٣۴٠ ٬ حدیث ١١.
- بد
ترین شما کسانی هستند که سخن چینی می کنند و میان دوستان جدائی می افکنند و
برای افراد پاکدامن عیب جویی می کنند.
منبع : اصول کافی٬ج٢/ص ٣۶۹ ٬ حدیث٣.
- از
مجادله و ستیزه جویی بپرهیزید ٬زیرا این دو، دل ها را نسبت به برادران دینی
بیمار [و مکدّر] می کند و بذر نفاق را بر این دو پرورش می دهد.
منبع : اصول کافی٬ج٢/ص ٣٠٠ ٬حدیث١.
- بدترین
مردم کسی است که عیوب مردم را دنبال کند٬ در حالی که نابینای عیوب خود است.
منبع : غررالحکم ج١ /فصل۴١ (شرّ)٬ حدیث۶٧.
- از
گمان بد دوری کن٬ زیرا بد گمانی عبادت را از بین می برد و گناه [انسان ]را
بزرگ می سازد.
منبع : غررالحکم ج١ /فصل ۵(ایاک)٬حدیث
- ای
مردم از دو چیز بیشتر از هر چیز بر شما بیمناکم: متابعت از هوای نفس و آرزو
های دور و دراز . پیروی از هوای نفس٬ انسان را از مسیر حق باز می دارد و
آرزوی دور و دراز آخرت را از یاد می برد.
منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص ١٢٧ ٬ خطبه۴٢.
- آن
کسی که نهی ازمنکر را با دل و زبان و دست ترک کند٬ پس او مرده ای است در میان
زندگان.
منبع : وسائل الشیعه٬ جلد١١.
- شجاع
ترین مردم کسی است که بر تمایلات نفسانی خویش پیروز شود.
منبع : سفینه البحر٬جلد٢.
- ریاکار
ظاهرش زیبا و باطنش بیمار است.
منبع : غررالحکم
- بزرگترین
مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار نماید.
منبع : غررالحکم(ص٢٢٠)
- قسم
به کسی که جان فرزند ابی طالب در دست اوست هزار ضربه شمشیر بر من آسانتر از
مرگ در بستر است.
منبع : بحارالانوار(ج٩٧حدیث۴۴)
- بالاترین
عبادت تفکر و تعقل است.
منبع : فهرست غررالحکم(ص٢١۴)
- مؤذن
ها در روز قیامت با سربلندی برانگیخته می شوند.
منبع : بحار الانوار (ج٨١ص١۴٩)
- به
وسیله ی علم است که خداوند اطاعت و عبادت می شود. با علم٬ معرفت خداوند و
توحید او حاصل می شود٬ به وسیله ی علم صله ی رحم انجام٬ و حلال از حرام
شناخته می شود و علم پیشوای عقل٬ تابع آن است و سعادتمندان بدان الهام
می یابند و تیره بختان٬ محروم می شوند.
منبع : البحار ١/١۶۶
- خدا
محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) را نشانه ای ساخت برای قیامت٬ و مژده
دهنده به بهشت٬ و ترساننده از عقوبت. از دنیا برون رفت و از نعمت آن سیر
نخورد؛ به آخرت در شد٬ و گناهی با خود نبرد؛ سنگی بر سنگی ننهاد تا جهان را
ترک گفت٬ و دعوت پروردگارش را پذیرفت. پس چه بزرگ است منتی که خدا بر ما
نهاده. و چنین نعمتی به ما داده٬ پیشوایی که باید او را پیروی کنیم و پیشروی
که پا بر جای پای او نهیم.
منبع : نهج البلاغه الخطبه ١۶٠
- زادگاه
او [پیامبر] مکه است و هجرت او به مدینه ی طیبه. در مدینه نام او باند گردید
و دعوتش به همه جا کشید. [خداوند] او را فرستاد با حجتی بسنده- که قرآن است-
و موعظه ای که درمان است٬ و دعوتی که جبران کننده ی زیان. بدو حکم های نا
دانسته را آشکار کرد و بدعتها را که در آن راه یافته بود کوفت و به کنار کرد
و حکم های گونه گون را پدیدار. پس هرکه جز اسلام دینی را پیروی کند به یقین
بدبخت است و پیوند او با خدا بریده٬ و به سر در افتادن او سخت. پایان کارش
اندوهی است دراز و عذابی دشوار و جانگداز.
منبع : نهج البلاغه الخطبه ١۶١
- دیگر
اینکه این اسلام دین خداست که آن را برای خود گزید... پس اسلام نزد خدا
استوار پایه است و افراشته بنیان٬ برهانش روشن است و روشنی اش تابان٬ قدرتش
ارجمند است و نشانه هایش بلند٬ و در افتادن با آن ناممکن- و مایه ی ریشخند-
پس آن را بزرگ بشمارید و پیروی اش کنید و حق را آن را بگزارید و در جایی که
شایسته آن است فرودش آورید.
منبع : نهج البلاغه الخطبه ١٩٨
- کسی
که به رعیت خود ستم ورزد٬ خداوند حکومتش را زایل سازد و در هلاکت و نابودی وی
تعجیل کند.
منبع : شرح غررالحکم ۵/٣۵٨
- بپرهیز
از خونها٬ و ریختن آن بناروا٬ که چیزی چون ریختن خون بناحق٬ آدمی را به کیفر
نرساند٬ و گناه را بزرگ نگرداند٬ و نعمت را نبرد٬ و رشته ی عمر را نبرد.
منبع : نهج البلاغه الکتاب ۵٣
- به
خدا قسم٬ طلیعه ی مرگ برای من نامطلوب٬ ناگهانی و ناشناس نبود٬ من همچون تشنه
ای بودم که به آب رسیده و جوینده ای که به مقصود نایل شده.((و آنچه نزد خداست
نیکوکاران را بهتر است.))
منبع : نهج البلاغه الکتاب ٢٣
- به
خدا سوگند پدرم (ابوطالب) و جدّم عبدالمطّلب و هاشم و عبد مناف هرگز بتی را
نپرستیدند. آنها بر آیین ابراهیم و با تمسک بدان به جانب کعبه نماز می
گزاردند.
منبع : البحار ١۵/١۴۴
- نفس
خود را از هر پستی گرامی دار٬ هر چند تو را بدانچه خواهانی رساند٬ چه آنچه را
از خود بر سر اینکار می نهی٬ هرگز به تو برنگرداند. بنده ی دیگری مباش حال که
خدایت آزاد آفریده. و در آن نیکی که جز با بدی به دست نیاید و آن توانگری که
جز با سختی و خواری بدان نرسد کسی چه خوبی دیده؟
منبع : نهج البلاغه الکتاب ٣١
- پس
سپاهیان- به خواست خدا- مردم را دژهای استواراند٬ و والیان را زیور. دین به
آنان ارجمند است و راهها بی گزند٬ و کار مردم جز به سپاهیان بر پا نگردد.
منبع : نهج البلاغه الکتاب ۵٣
- بردباری
پرده ای است پوشاننده و عقل شمشیری برنده، پس کمبود های اخلاقی خود را با
بردباری بپوشان و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش.
منبع : نهجالبلاغه الحکمه ۴٢۴
- از
سعید بن سکینه روایت شده است که گفت : شنیدم علیّ بن ابی طالب مردی را دید که
((بسم الله الرحمن الرحیم)) می نویسد٬ فرمود : آن را زیبا بنویس٬ چرا که مردی
به خاطر زیبا نوشتن آن٬ آمرزیده شده است.
منبع : کنزالعمال ١٠/٣١١
- هرکس
بتواند نفس خویش را از چهار صفت باز دارد او سزاوار آن است که هیچ گاه حادثه
ی نا خوشایندی بر او وارد نشود. گفته شد : ای امیر مومنان! آنها کدامند؟
فرمود : شتاب زدگی٬ لجاجت [و پافشاری بناحق]٬ عجب و غرور٬ سستی و تنبلی.
منبع : تحفالعقول ٢٢٢
- خداوند
سبحان حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشته است٬ پس هر کس حقوق مردم را ادا
نماید٬ به ادای حقوق الهی می انجامد.
منبع : شرح غرر الحکم ٣/٣٧٠
- ظلم
قدم را می لغزاند و نعمتها را سلب می کند و امتها را به هلاکت می کشاند.
منبع : شرح غرر الحکم ٢/٣۶
- هرگاه
در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با
جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر
خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را
بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند.
منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧
- خدا
هزینه ٴدنیای شما را عهده دار گردیده٬ و شما را به سپاس گفتن خود
وادار فرموده؛ و ذکر خود را بر زبانهایتان واجب داشته٬ و به پرهیزگاری
سفارشتان کرده٬ وآن را نهایت خشنودی خود و خواستش از بندگان قرار داده ٬ پس
بترسید از خدایی که بر کارهای شما بیناست٬ و بر شما چیره و تواناست،
ودر آنچه کنید قدرت او پیداست. اگر چیزی را پوشاندید ٬آن را می داند و
اگر آشکار کردید ثبت می گرداند٬ و بدین کار فرشتگانی گمارده است٬ نگاهبان و
ارجمند که حقی را نانوشته نگذارند و چیزی را بیجا ثبت
نکنند.
- برتری
مردم بر یکدیگر به دانشها وخرد هاست٬ نه به ثروتها و تبارها.
منبع: شرح غرر الحکم۶ ⁄۴٧٢
- با
نفسهایتان در ترک عادتها بستیزید تا بر آنها چیره آیید، با هوسهایتان مبارزه
کنید تا مهار آنها را در اختیار بگیرید.
منبع:شرح غرر الحکم ۴⁄٣٨۵
دانلود فایل pdf با حجم کم
با سلام و تشکر از حضور شما در صورت تمایل ما را لینک کنید و خبر دهید